Jag vill inte och jag kommer inte

Jag har skrivit om detta tidigare i ett inlägg om stöd men jag tycker det är ett viktigt ämne så jag väljer att ta upp det igen.

>> Läs inlägget här <<

I förra inlägget om stöd skrev jag att det värsta jag vet är att höra “Bantar inte du?!” och “Jasså har du redan gett upp?”. Jag var med om ännu en grej i helgen som jag vill lägga till på denna lista.

Jag vill först och främst säga att jag var ute med vänner som står mig väldigt nära och som alltid stöttar mig. Men ibland när alkoholen tar vid så är omdömet inte detsamma.

Vi var ute på en populär liten krog/pub här i stan. Tanken var att vi skulle käka där och ta något litet att dricka till detta. Jag klargjorde från början att jag inte kan dricka alkohol då jag har invägning dagen efter och jag vill inte sabba det. Och jag fick förståelse för detta.

Kvällen fortgick till något helt annat. Vännerna vi skulle ut med hade druckit innan och tog lång tid på sig att göra sig iordning så någon mat serverades inte när vi kom dit. Jag stod för mitt val och beställde vanligt bubbelvatten. Då kommer frågan.. “varför dricker du inte? Kan du inte ta någonting iallafall?” och jag svarar att jag har invägning och har inte lust att sabba det. Jag är seriös med min nya livsstil och vill att det ska gå så fort som möjligt. Jag får då till svar “är du gravid?”.

NEJ. NEJ och åter NEJ.

Jag är inte gravid. Jag väljer att inte dricka för att jag vill vara seriös. Men följdfrågorna kommer ändå. “är du säker?”, “vad hade du gjort om du va det?” osv.

Visa mig stöd genom att inte ifrågasätta mitt val att inte dricka. Jag vill inte och jag kommer inte.